Open letter to ‘brother seawolf’

“Dulu dalam navy apasal tak komen benda ni sama CN. Dah keluar navy baru nak war warkan benda ni. Trying to what bro? Nak bagitau orang yang you’re better than we’re in the navy? C’mmon bro, kalau nak bantu navy go ahead propose which one is better and most importantly you’re willing to pass through all the red tapes. Janganlah nak mengecil ngecilkan orang tak baik. At least we’re better than you. Nothing, and tong kosong. What do you get?”

I do not know whether to respond to the above comment, or simply ignore. Neither am I sure what medium to write – Banjar, English or Malay.

Since the highly learned Mr ‘brother seawolf’ could not grasp the gist of the article “Serigala Laut & Taming Sari” which was written in Malay, I am left with only two options to choose from – to respond in the language that I was brought up with (Banjar), or to reply in the medium of instructions of the RMN of my era, i.e. English.

Considering his claim “At least we’re better than you”, writing in a primitive language such as Banjar is tantamount to insulting his intelligence. Hence this article is written in English, hoping against hope that this time around he could see the wood for the trees.

============================================

Dear brother (son), if my writing is too hard for you to discern, don’t bang your head against the wall, and don’t blame yourself either. Please take it in your stride and pretend that it is not your fault but simply due to my inability to stoop to your level. You have to forgive me because I am not as educated as you.

To begin with, let me introduce myself, and depending on your interpretations, there bound to be doses of “Masuk bakul angkat sendiri”. Or as per your comment “angkat bakul naik lift”.

I joined the RMN in 1965, during the peak period of the Indonesian Confrontation with the aim that someday I would come face to face with the enemy. Not knowing what were the job functions of Writer ‘G’, I accepted induction into the branch. After three months performing clerical work, I was bored to death, and ended up standing in front of the Commanding Officer KD Malaya, Captain JFR Weir (RN) requesting for a branch change.

When I joined the navy, I only produced my LCE certificate. Even though I was the best recruit and created a history of sorts by recording the highest mark achievable in part two (Writer) training, the Commanding Officer was still reluctant to grant my request. His hesitation prompted me to forward my Senior Cambridge Certificate. Upon scrutinizing the detail, he was surprised to see the grades that were far superior than most RMN officers of that era. There and then he instructed his secretary Sub Lt Abdul Aziz Wahab (Retired 1st Admiral) to render all necessary assistance so as to enable me to be commissioned as an officer.

Ironically, I did not return the application form and kept it until the day I left the navy. Menyusur Denai Ingatan V.

On the third week of my Radio Mechanic course, and having scored perfect results for two consecutive examinations, I was persuaded by the Training Commander – Cdr CH Stewart (RAN) – to attend a five-year artificer/apprentice course at the Royal Navy Technical College, HM Dockyard, Sembawang. Menyusur Denai Ingatan VIII.

As with the earlier offer of putting on stripes on my shoulder which I spurned, the offer of a five-year course was given the same negative response. Menyusur Denai Ingatan IX.

I completed the thirty-three-week Radio Mechanic course with flying colours, and thereupon began the fulfillment of my dreams – as a sea-going member of the RMN.

The happiest moments of my 13 years in the navy were the days spent as junior rating onboard KD Sri Kedah, and then KD Sri Trengganu. During action stations, my designated place of duty was on the bridge (Flag Deck) manning the HBSLR (Heavy Barrel Self Loading Rifle) and when HBSLR were phased out, I was entrusted to operate the GPMG (General Purpose Machine Gun).

I was enjoying life to the fullest albeit with ripples along the way. While many of my peers from the same intake, or earlier, were still struggling to put on a peak cap, I was already a CPORM.

In 1971, I was offered a 2-year course at HMS Collingwood UK, and in 1972 a 6-month course at HMAS Cerberus Australia. Both were rejected outright because RMN wanted to tie me down for many more years, and on my part I wasn’t willing to extend my stay beyond the compulsory 13 years. Menyusur Denai Ingatan LX.

On 29 September 1977 – after 12 years 4 months and 4 days of donning the starched blue and white attire of the RMN – I called it a day and walked out for the last time from the Main Gate KD Malaya Woodlands vowing to return, if and when, this beloved country of ours were again threatened.

A few weeks later, I was employed in a managerial position by a British Company.

Now, approaching 66, fully retired and blessed with good health, I have ample time to ponder – to reflect and share my two cents worth of memories of life in the RMN. Undoubtedly, the occasional incursion into the domain of the powers-that-be had, more often then not, ruffled a few feathers. But believe me the intentions are noble…to remind the RMN hierarchy of the perils of unbridled descend into the unfathomable abyss of complacency.

Having introduced myself let me return to your comment.

“Dulu dalam navy apasal tak komen benda ni sama CN. Dah keluar navy baru nak war warkan benda ni.”

To be frank, I do not understand what you are trying to express. It could perhaps be due to the generation gap, or the grey stuff between our ears is of different bandwidth.

Despite all that, I’ll have to accept the fact that had I been in your position, I will be no different from you – have eyes and see not, have ears and hear not. Put differently, I can look but I can’t see, I can listen but I can’t hear.

“At least we’re better than you. Nothing, and tong kosong. What do you get?”

This I am afraid I’ll have to agree that you are “better” than us, better in the sense that:

During my time – from 1965 to 1977 – we were not smart enough by unselfishly putting our lives on the line of duty, fighting and extinguishing every single fire, thus saving our ship(s) from premature extinction and at the same time denying those greedy vultures from enriching themselves. By contrast, during your time, you have contributed so much to the coffers of those vultures (politicians) and their cronies by transforming the biggest ship in the RMN – KD Sri Inderapura – into artificial reef.

In retrospect, had that fire broke out in our time, I am sure KD Sri Inderapura would still be afloat for years to come, roaming the Straits of Malacca and the South China Sea.

In concluding this write-up, and in case you have not heard it before, I would like to share with you what Brutus once said, “Not that I loved Caesar less, but that I loved Rome more.” Similarly, whenever I highlighted the weaknesses of the RMN, it is not that I loved RMN less, but it’s just that I loved Malaysia more.

Last but not least, kindly accept my apology if my English is indiscernible. Please bear in mind that I was born and brought up in difficult times, and therefore, I could not afford the luxury of tertiary education.

About these ads
This entry was posted in RMN Reflections (English), RMN/TLDM. Bookmark the permalink.

45 Responses to Open letter to ‘brother seawolf’

1. Iskandar says:

Tuan Utuh Paloi,

Seperti biasa apabila kita menulis mengenai perkara yang kita benar-benar arif melalui pengalaman, orang-orang yang tidak ada bahan dan hujah yang kukuh akan memberikan komen-komen dangkal seperti itu.

Lagi dilayan mereka ini, lagilah mereka suka.

Mereka lupa agaknya, yang membaca blog tuan ini semuanya orang pandai-pandai. Tidak perlulah bagi mereka bersusah payah cuba mempengaruhi orang lain dengan komen-komen sebegitu.

Daripada bahasa yang digunakan pun sudah tahu orangnya bagaimana.

Tuan, teruslah menulis.

• nasikandar says:

setuju dgn pendapt tuan, org pandai takkan kata dia pandai, org bodoh jer yang mengaku we are better than you sebab dia orang nak semuni kebodohan

2. sam says:

teruskan tuan admin, jangan layan pengomen bankrap macam siapa nama tu

3. ex kd rejang says:

Mr Admiin …..

Those who think they know upset some of us who know

What were written by you (Mr. Admin – are all based on facts and figures)

This green horn will realize and appreciate when they are matured.
    When their hair turn grey and their scalp are visible – that is when the grow up

4. anon says:

Bahasa Inggeris Tuan Utuh Paloi lebih baik daripada mutu graduan IPTA hari ini. Kadang-kadang ada master pun, bahasanya berterabur

• Joewings says:

Terima kasih kerana secara tak langsung memberikan pendidikan mengenai grammar in English yang betul, tepat dan terbaik….

5. abu bakar jamal says:

beg steal or borrow,carry on mr Admin,you are on the right track.

6. penonton tepi jalan says:

Terlebih dahulu saya minta maaf berbanyak pada uncle atau Atuk sebenarnya, usia saya masih muda belia, tak pernah merasa pakai sebarang uniform, tapi gemar perkembangan semasa ATM.

Antara Uncle dan Mr Seawolf, saya tak masuk campur. tapi maklumbalas dan pandangan Uncle terhadap operasi penembakan peluru berpandu oleh navy, tetap satu maklumat dan pandangan amat berharga yang ditunggu-tungu oleh pengutip maklumat open source negara-negara jiran.

Mungkin Uncle sesuai memberikan pandangan ini secara terus termasuk di forum http://www.kaskus.us/forumdisplay.php?f=140 selain terus menulis untuk maklumat dan makluman negara serantau yang sentiasa memandang “tinggi” TLDM khususnya.

Kalau antara anggota dan veteran sering berbalah sesama diri dan menyebarkan pelbagai maklumat yang seharusnya sekadar menjadi bahan bualan sesi teh tarik. Tak perlulah kami orang awam terhegeh-hegeh dan lebih baik kami tarik diri dari mempertahankan imej dan menjaga nama baik Navy dan ATM.

Tiada apa lagi kami dapat banggakan dengan sikap begini. Mungkin lebih baik biarkan Navy dengan motto sedia Berkorban tukar kepada sedia Terkorban akibat sengketa sesama sendiri. Kami tetap tidur malam dengan lena, cukup bulan terima gaji, bayar hutang, bagi makan anak bini. TQ

• firdaus says:

Bro, la ni semua aktiviti atas permukaan boleh dipantau melalui satelit. Kalau tak ceciter kat sini pon, agen asing akan tau jugak. Cuba bro pilih:
      1. Memuji dgn spin citer kononnya ia adalah satu kejayaan besar sedangkan satu dunia tau ia gagal, ATAU
      2. Memberi kritikan membina agar ia boleh diperbaiki untuk kejayaan yg masa akan datang.
      Rata-rata org atas yg masih berkhidmat akan memilih pilihan no.1 dan tidak sedar mereka yg sebenarnya kelihatan bodoh pada masa yg sama.
      Sebenarnya pilihan yg terbaik ialah jgn hebah langsung berkenaan apa-apa ujian pon. Bila tak hebah dari awal maka tak perlu menjawab atau memberi keputusan. Samada ujian gagal atau berjaya, keep it to yourself. It is better for your enemy to keep guessing rather than knowing your strength. Apa yg berlaku la ni, kebanyakan panglima dah jadi politician di mana setiap aktiviti perlu dicanang so that depa boleh dapat nama and get themself a nice chairman seat in a GLC bila pencen. So, they have no choice but to spin if things go wrong.

7. lading landap says:

Dear brother, if my English is too difficult for you to discern, don’t bang your head against the wall, and don’t blame yourself either. Please take it in your stride and pretend that it is not your fault but purely my inability to stoop to your level.

bisa, bisanya kiasan sdr admin, sesuai dengan tagline lading batagar atau pisau berkarat, bisanya sampai ketulang

8. IQ Tester says:

It could perhaps be due to the generation gap, or the grey stuff between our ears are of different bandwidth.

No la brother, not because of different bandwidth. It looks to me this joker has no brain at all.

9. mumuchi says:

I am a bit surprised that you have bristled with indignation when commented on and chose to respond with barbs instead of taking the positive and responding accordingly. Compared to you I am of intermediate age and do not see any need to furnish my credentials when responding, especially when responding to someone of a younger age. A simple sound reasoning would have increased your credibility instead of a sly comeback.

Mumuchi

• syed says:

Mr Mumuchi,
      If you read carefully the comment by your seawolf friend, it is clear that he does not understand the meaning of sound reasoning and a sly comeback is the most appropriate. At least he knows the taste of his own medicine.

10. Abu Amir says:

Saya sokong penuh pendirian Tuan Utuh Paloi walaupun pahit tetapi kenyataan terpaksa kite terima dgn hati terbuka. Kpd anggota TLDM janganlah sibuk mempertahankan benda tak betul terutama pemimpin yg korup dan pegawai atasan yg pentingkan diri dari negara.

Sebab itu kita lihat ramai anggota ATM terutama TLDM yg berhenti awal dari perkhidmatan sedangkan kemahiran mereka susah utk diganti. Tenaga mahir amat penting bagi setiap organisasi terutama tentera. Tetapi pegawai atasan selalunya tidak menhargai sumbangan org bawahan. Perkara ini berlaku sebab kita tidak mengambil Islam sebagai jalan menyelasaikan masalah.

Lihatlah apa yg terjadi sekarang dlm TLDM sehingga kapal terbakar, rosak dan terbengkalai di limbungan dll. Terkini KD Pari karam semasa nak kejar kapal tentera China. Sekiranya berlaku konflik yg sebenar bagaimana?

Mereka menyokong membuta tuli pegawai atasan dan politik korup. Hancur negara kita di tangan mereka yg khianat dan tidak patrotik. Malu kita dgn negara jiran yg mantap pertahanannya dan sentiasa bersedia mempertahankan negara mereka.

Diharap dgn pendedahan pihak Tuan mereka sedar dan kembali menjaga amanah yg rakyat berikan.

11. 9W2MSG Suhaimi says:

Syabas tuan admin.. teruskna dengan penulisan yang bernas… Komen2 negatif tu mungkin disebabkan “siapa yang makan cili dia terasa pedas”… Saya sebagai orang awam sangat menghargai pandagan veteran2 yang berpengalaman… “Down with our dirty political system..”

12. serviceman says:

mcm melwn takdir je bro? bro blh gerenti ke benda tu tkn trjd pd era bro? zmn bro mcm mana ms tu? sume era manual zmn skang era digital…bukan zmn bro dulu2….

13. serviceman says:

nak dibandingkan dulu dgn skang memang btul…bro pnh trlibat dlm era konfrontasi…mungkin pd era kami ye la fitik sana sini tp bro tau x perang zamn skang byk dah berubah..dulu2 nak memusnahkan satu2 target perlukan berpuluh2 buah kpl trbang..pd era skang 1 / 2 biji pesawat dah cukup melaksanakan satu2 misi..pendek cite zaman dah berubah lain dulu lain skang..ya..kita blh buat mcm bro ckp tu..beli je yg baru atau buat R&D tp bro tkn tak tau nak membangunkan satu2 peralatan berapa harganya? jika kita memperuntukkan perutukan yg besar trhdp peralatan tentera agak2nya mesti ada pihak2 yg akan membantah..kata mereka peralatan tentera ni bukan blh bg makan pon…hmmmm

• akulajuki says:

bile pernah mana-mana pesawat ATM pernah memusnahkan targaet dalam situasi peperangan sebenar dalam tempoh 10 @ 20 tahun terakhir ni? enjin jet kena jual ada lah. kapal selam tak leh nak menyelam ada lah. Lu komen ni pakai otak ke pakai kaki bra????

14. xkrewP3139 says:

fitik sana sini = makan gaji buta

15. pesara says:

“Mungkin lebih baik biarkan Navy dengan motto sedia Berkorban tukar kepada sedia Terkorban akibat sengketa sesama sendiri. Kami tetap tidur malam dengan lena, cukup bulan terima gaji, bayar hutang, bagi makan anak bini. TQ”

Sejak bila anggota tldm sedia berkorban? Berapa orang yang terkorban atau tercedera untuk menyelamatkan kd sri inderapura dari musnah dijilat api???

16. asrar ahmad says:

say nak tambah seposen dalam kes ini, saya nak tanya ada tak orang disite ini ada experience dalam supply military equipment ( SENJATA ONLY) .

IF i am not wrong banyak yang tuduh pasal corruption. Any first hand experience ?, yang di offer oleh supplier.

And if you know ( pangkat mana?) who acctually decide pembelian sejata.

Jadi berapa banyak orang dan department yang perlu di kawtim, to make the deal.?

Saya nak tahu “first hand only”( GERITA DARI YANG TERIMA ATAU MEMBERI)

Abg Admin kalau direct experience tolong share

17. firdaus says:

Seawolf Brother said “C’mmon bro, kalau nak bantu navy go ahead propose which one is better and most importantly you’re willing to pass through all the red tapes”.
    I want to ask him if he is willing to get rid of all the red tapes since he claims he’s better. Lepas tu barulah cerita pasal proposal.
    Bro Mamuchi. Try let someone call you a “tong kosong and nothing”.

18. Usop Sontorian says:

Khabare..wah semuanya guna bahasa Inggeris, Wak khuatir komen Wak ni orang tak baca sebab dalam Bahasa Melayu. Tapi apa pun Wak nak komen jugak sebabnya paling tidak Wak boleh kongsi juga pengalaman Wak. Wak nak sentuh sikit berkaitan kenyataan berikut,
    “On 29 September 1977, after 12 years, 4 months and 4 days of donning the starched blue and white attire of the RMN, I called it a day and walked out for the last time from the Main Gate KD Malaya Woodlands vowing to return, if and when, this beloved country of ours were again threatened. A few weeks later, I was employed in a managerial position in a British Company.”

Menurut pemahaman psikologi, orang cakaplah kan, menerusi ayat tu kita tahu bahawa orang yang menulis tu kecewa dengan organisasi sebelumnya dan sebab tu dia cover bahawa seminggu lepas berhenti terus dapat kerja. Maksudnya disini, lihatlah betapa terrornya aku, tak payah tunggu lama-lama, berenti terus kompeni cari.

Wak selalu cakap, kalau kita nak cerita pasal kesetiaan kita, cermin dulu diri, Wak boleh claim Wak setia sebab Wak sanggup bersama Navy selama 23 tahun bukan 12 tahun. Kata orang dah khatam lah, kenapa wak cakap macam tu, sebab ibarat kita mengaji Quran lah, baru setengah juzuk kita baca, kemudia kita nak bercerita pasal agama, kononnya serba serbi tahu. Kalau iye pon habiskan kesemua juzuk barulah boleh cerita. Bagi orang yang tak pandai macam Wak ni kan, kalau Wak rasa Wak tak puas hati dengan Penghulu XX kat kampung Wak tu, Wak tak akan cerita kat Kedai Kopi Hamzah ke, dengan Haji Sulaiman ke, Wak terus pergi jumpa dengan Penghulu nya, senang hati tak sakit, semua masalah dapat selesai. Kalau nak tahu Wak ni kelentong ke tidak, cuba tuan-tuan semua pergi buat kajian dan dapatkan statistik, kebanyakan orang yang komen pasal negatif navy ni mesti perkhidmatannya tak sampai 23-25 tahun servis. 99% yang komen negatif ialah yang separuh masak dalam navy dan selalunya ada benda yang dia mahukan untuk peribadi tetapi navy tak beri, dan dia akan cakap navy tu palat, cayalah.

Nasihat Wak satu aja, kalau kita tak puas hati dengan navy, tulis surat kepada panglima navy, samada dia nak buat atau tidak saranan kita itu bukan hak kita. Lagipun adakah dengan mengikut saranan Utoh Paloi ni navy akan berjalan dengan baik??? Rasanya taklah kot, kalau ikut kepala otak Wak, cara orang rumah Wak buat empeng tu pon salah, tapi bila Wak disuruh buat sendiri HARAM Wak tak boleh..

19. 13saja says:

Kah kih kuh 23 tahun makan tanggung berak cangkung pastu harap duit pencen setia konon tapi pada hakikatnya takut nak menghadapi persaingan diluar, takut mis soru.

orang putih kata “go and tell that to the marines”

20. Moses says:

wak usop, itulah padahnya kalo enggak reti bahasa inggeris…..wak cuma petik satu prenggan. Apa yang saya paham saudara admin tolak jadi pegawai, tolak offer jadi apprentice, tolak kursus di uk dan australia kerana tujuan beliau masuk navy hanya untuk menyahut seruan negara yang sedang diancam musuh. Bila negara aman, beliau memilih untuk tidak menyambung khidmat tapi berjanji (bersumpah) untuk kembali kalau negara diancam musuh sekali lagi.

Pahamkan maksud ayat “vowing to return, if and when, this beloved country of ours were again threatened.”

Dalam Bahasa Melayu “bersumpah untuk kembali, jika dan bila, negara yang kita cintai ini sekali lagi diancam.” (Betul tak sdr admin?)

kesiannya wak usop kerana tak ngerti bahasa inggeris pastu ngomen membabi buta.

21. bendera says:

Usop oh usop…

Merana lah kalau nak tulis email/surat pada Panglima Angkatan Tentera.
    Saya yakin Tan Sri Dato’ Sri Zulkifeli bin Mohd Zin tidak akan membalasnya.

Lainlah kalau Tan Sri Dato Sri Zulkifeli seorang CEO syarikat swasta yang mempunyai kepentingan perniagaan/material seperti mana CEO Nokia yang menjawab permasalahan pelanggan beliau.
    Bukti: http://talk.maemo.org/showpost.php?p=1069025&postcount=45

Usop, saya berpengalaman luas dalam perniagaan membekal dan menyediakan apa yang disebut dalam sebut harga hatta tender.

Jangan tipulah kalau tidak ada unsur kroni dan juga unsur syubahah dalam penyediaan dokumen tender/sebut harga.

Permasalahan terbesar dalam apa juga tender/sebutharga apabila ahli politik mahupun KSU campurtangan dalam urusan jual beli. Tambahan pula jika adanya unsur “self-interest” di mana pengaruh=duit.

Masih kah ingat pada tender telekomunikasi PDRM yang suatu ketika dahulu menjadi modal pembangkang dimana dakwaan mereka bahawa telekomunikasi PDRM di “route” ke negara Singapura sebelum masuk semula ke Malaysia? “Boomerang Communication”.

Dakwaan ini bukan dakwaan kosong malah berasas. Pihak PDRM tidak mampu untuk melawan takdir atau “wahyu” yang diturunkan dari atas ke pihak pembekal.

Ini jelas menunjukkan jika tiada campur tangan Yang Berhormat maka penyudahan pembelian segala macam alatan akan menjadi lebih telus.

Malas saya ingin komen tentang kesetiaan. Setia membabi buta adalah pekak, bisu dan tuli (summum bukmum umyum fahum la yar ji un). Kesetiaan yang tidak berbelah bahagi adalah hanya pada Allah yang Esa dan demi mempertahankan maruah AGAMA dan NEGARA, bukanlah mempertahankan ahli politik/parti politik.

Dengan cara meluahkan kebenaran (berkata-katalah anda dengan benar walaupun ianya pahit) melalui blog, jauh di sudut hati Pak Utuhpaloi berharap keadaan akan berubah.

Jangan sangka blog Utuhpaloi ini blog sengkek. Sekiranya blog ini blog sengkek, tidak mungkin Yang Berhormat mahu Pak Utuhpaloi menyediakan cerita “bagus” tentang TLDM dan ada ganjaran disebalik cerita “bagus” ibarat ada udang di sebalik batu.

Tepuk dada tanya selera. Usop boleh baca banyak lagi blog sekiranya tidak mahu baca blog ini. Biarlah kami dan Pak Utuhpaloi berasa syok sendiri dengan penulisan gaya orang lama..

“I did it my way” – Frank Sinatra

22. admin says:

MY WAY oleh Frank Sinatra salah satu lagu kegemaran saya…

I did what I had to do
    I saw it through without exemption…

For what is a man, what has he got?
    If not himself, then he has naught.
    To say the things he truly feels;
    And not the words of one who kneels.

The record shows I took the blows –
    And did it my way!

Yes, it was my way

23. serviceman says:

tu ler brother seawolf, hang dah jolok sarang tebuan, la ni dah kena gigit sampai jadi bisu….atau tak paham BI kot? kalo lu tak paham wa boleh tolong translate

24. ex kd rahmat says:

Brother seawolf likes to play with fire.

25. tok siak says:

hai brother serviceman, baca ente (unta) punya tulisan, ana rasa unta pun dua kali lima, BM hancus BI punah

26. FID says:

MASA TELAH BANYAK MENGUBAH …….NAVY DULU LAIN, SKG LAIN…..SAYA PUN FAHAM SEMUANYA…..TAPI KALAU XDA NAVY, SAPA YANG NAK DUK KAT TENGAH LAUT TUE MACAM ORG GILA????….BAGI SAYA, SAMPAI MASA APABILA SAYA BERTUGAS, BUAT YANG TERBAIK….CUKUP MASA DAN KETIKA, BERSURAI….ITU SAHAJA…..MASING2 ADA PERANAN….JGN ASYIK MENGOMEN JER……
    PASAL KAPAL TERBAKAR LA….TENGGELAMLA….SEMUANYA TERLALU BANYAK FAKTOR DAN RISIKO….WALAU APER PUN……HIDUP MESTI TERUS….SATU SAHAJA YANG AMAT MUDAH BAGI SAYA DALAM TENTERA….IAITU KEKERASAN(ILMU DAN DISIPLIN)….ITULAH YANG JD TUNJANG UTAMA KESETIAAN, KETABAHAN, KEJAYAAN DAN PENCAPAIAN YANG TERBAIK UNTUK MENJAGA KEDAULATAN DAN AGAMA…SAYA PUN TGL 2 TAHUN JER LG…INSYALLAH SAMPAI GILIRAN TENAGA MUDA PULA BERIKAN SUMBANGAN……

27. bobby says:

Hello admin, I like this part:
    “if my writing is too hard for you to discern, don’t bang your head against the wall, and don’t blame yourself either. Please take it in your stride and pretend that it is not your fault but mainly due to my inability to stoop to your level.”

In other words, you are telling him to bang his head against the wall if he can’t understand, but then after going thru his comments, I have reservations about his mental capacity.

28. Warmonger says:

Mr Mumuchi, much as I would like to agree with you but after reading the article Serigala Laut dan Taming Sari, I am sure your brother seawolf’s blind-folded comment did not provide any basis for mr admin to respond positively.

29. Taunya says:

Tulisan yang bagus gan, satu retaliasi yang lembut tapi pedas

30. Ashik says:

Tuan admin, jangan salahkan budak hingusan macam seawolf brother tu, dia ingat tuan baru berenti navy. kalau dia ingat dia terror, bukalah blog sendiri

31. Shah says:

I think this donkey must have been thinking thru his arse hole, otherwise he wouldn’t be talking nonsense. No wonder the navy is what it is now because they have this type of jokers who unashamedly claim “At least we’re better than you”. If you think you are better, try walk out from the RMN now and seek employment outside…..I will not be suprised to see you manning the guard houe at some apartments around town, or selling burger at pasar malam.

• Perajurit tua says:

Huhuhu bukan ke masa tu buat dulu baru komplen… kalau dah buat benda yang tak berbaloi sesia je nak komplen…. bukan smua orang suka kena komplen… hehe
      Selalunya ketuk surau tu orang akan bertanya jika diketuk bukan masa2nya yang biasa2… tp tak berapa nak ambik tau bila diketuk masa panggilan nya solat 5 waktu… lagi mau tanya… huhu

32. Albert Ong says:

Reading the comment made by mr seawolf and the reply by mr admin, one can tell who is better. His claim “At least we’re better than you”, carries no weight at all, a really good person will not blow his trumpet unnecessarily but will let his deeds or in this case his comment do the talking but on 2nd thought, isn’t RMN doing the same!!!!!

33. Sea Dart says:

Nak warwarkan macam mana…..nak hebah macam mane, internet takde, paper, radio, TV sume gomen punye!!! kalau ye pon nak komen, gune le koman sense.

34. Tuan Admin,
    Terlalu banyak komen Pro dan Kontra tentang SEAWOLF.Saya sendiri belum menjumpai komen seawolf,mungkin belum tersermpak atau tak berapa arif tentang computer.Saya tidak menyembelahi mana2 pihak,tetapi mengikut komen yang di tuju kan terhadap beliu kemungkinan ia ini telah membelasah ADMIN atas bawah depan belakang.
    Ikut macam saya saja senang saya tak mengata kan navy BAIK ATAU SEBALIK NYA.Saya tidak pernah memperkata kan keburukan atau penyesalan dan kesensaraan di dalam navy,walau pun SUMPAH KEBENCIAN semasa bertugas BERGANTANG2 terhadap cara pengurusan dan orang di atas kita walau pun ia tniggi setakuK sahaja dari kita.Itu sistem dalam tentera walau pun sama saat masuk tapi kalau kamu 800001 dan saya 80002,01 tetap jadi senior dan jadi CLASS LEADER.

Saya haya beri yang kesenangan dan keistemeawaan sahaja di dapati di dalam navy.Tidak saya mimpi kan kEtika umur belum mencecah 20 tahun telah dapat menaiki kapal terbang berjam2 lama nya dan menjejeki UNITED KINNGDOM.Dalam zaman persekolahan saya sejarah kebanyakan nya sejarah Inggeris sapertiRICHARD THE LION HEART BATTLE OF WTERLOO ATAU TRAFALGAR(tolong betul kan kalau salah)ia itu LORD NELSON ANGLO SAXSON DAN CRUSADER.Mana sangka bolih tengok patung LORD NELSON,WESTMINSTER ABBEY DAN CHANGING GUARDS AT BUCKINGHAM PALACEdan banyak lagi di sekitar London tak ketinggalan SOHO DIMANA SEPANJANG LORONG TARIAN STRIP TEASE DENGAN HANYA S
    EKALI BAYAR BAYAR BOLIH DUDUK SAMPAI PADAM LAMPAU DAN PERGI KA TEMPAT LAIN.Kapal hanya longside di hadapan kapal kayuVICTORY YANG BANYAK SEJARAH.

SMBUNG LAGI

35. Bersangkutan di tajuk sebelumnya kegembiraan di uk sama banyak dengan kesengsaraan,cuma tiap2 kesengsaraan itu akan dipadam kan dengan kegembiraan sekelip mata.Contoh nya satelah di lambung ombak mabuk tergolek 3 hari 3malam bila nampak darat kapal longside saja hilang semua mabuk,sudah tunggu open GANGWAY untuk mabuk di darat.
    Saya tidak pernah termimpi mengharungi BAY OF BISCAY WHERE THE WIND FOREVER BLOW,itu nyaian masa sekolah rendah tajuk GOOD MORNING MR.SAILOR MAN SE ANGKATAN DENGAN BA BA BLACK SHEEP.;DAN HUMPTY DUMPY.Melalui ROCK OF GIBRALTER dan pergi sempadan pemerintahan SPAIN DAN BRITAIN.Naik lift dari pelabuhan ka pekan di MALTA kerana jetty rendah dan bandar nya di atas bukit berbatu.Kalau naik kerteta jauh berpusing.melintasi terusahan suez.Kami bertuah kerana kapal PC banyak tempat di singgahi.Perjalanan saya sama dengan A VIEW FROM THE BRIDGE.

Kapal terbang tentera belum naik cuma JET FIGHTER SAJA.

Saya terbaca satu komen dari sa orang menuls LEBIH KURANG BEGINI ….TRY LEAVE THE SEVICE AT WRONG TIME YOU WILL END UP STANDING UNDER THE GUARD HOUSE ONE OF THE CONDO IN THE CITY.
    Ini tidak lah berapa tepat kerana orang yang keluar semua telah merancang,cuma sama ada di restui olih allah taala sahaja.Mungkin saudara ADMIN sudah ada perancangan dan strateji yang terbaik.Tidak di nafikan ketika itu bahagian technical memang tidak ada masaalah besar.
    Saya sebagai seaman semasa berhenti habis resetlmen temuduga dengan bersama beratus2 orang termasuk bekas navy army dan awam untuk mengisi jawatan ARMOUROR DI JPA.Saya dengan bangga menujkan buku merah dengan kelulusan GA2 GUNNERY ARMOUROR CLASS 2.Kalau hendak di ikut saya bolih telanjang kan bofor saperti OA dalam navy tapi tidak small arm dan bom yang di gunakan ATM.Olih kerana lagi tertulis di dalam buku merah lulus first aid,damage control dan swimming HMS TERROR,maka setelah di uji lisan bermacam2 olih tukang interview awam dan tentera bengong saya di tawar kan jawatan dengan gaji maksima JUNIOR TEKNISEN KETIKA ITU yang mana lebih kurang gaji saya berhenti navy dan di hantar ka trengganu.Saya tolak bulat2 sama seperti penolakkan ka sibu semasa memasuki RISIK.Saya di beri amaran kalau tolak akan di BLACK LIST OLIH JPA SAMPAI BILA2.Hakikat nya bila sa saorang itu berhenti rezeki nya tetap ada.Walau pun saya di BLACK LIST saya lebih berjaya selepas itu.

MASIH INGAT JASA NAVY.MASIH DENDAM ORANG YANG MENYUSAH KAN SAYA.TIDAK MENYESALI MASUK NAVY.

36. Saudara Admin,
    Saya ada menghantar melalui EMAIL beberapa gambar semasa di uk.Sri Rejang ,Bangkok bersama Kris serta bersama kapal MUZIUM YANG MENYEDIH KAN melalaui e mail blog.Sekira nya tidak terima dan menggunakan e mail lain harap beri alamat e mail yang baru.

37. heryanto says:

Anda tahu banyak yang praktis sulit untuk berdebat dengan Anda (tidak bahwa saya benar-benar ingin … HaHa). Anda benar-benar menetapkan putaran baru pada topik thats telah ditulis. Fantastic hal, hanya yang sangat baik!

38. JAD1981 says:

seawolf brother, you have picked the wrong person for a fight and rightly deserved the thrashing

39. Old man says:

Admin,
    Refreshing your memories…
    “{During my time – from 1965 to 1977 – we were not smart enough by unselfishly putting our lives on the line of duty, fighting and extinguishing every single fire.”

Remember the the 6 storeys (high class) Hotel fire in JB (forgotten the name)… When the Johor Baru, Bomba could not handle it….WHO CAME THE RESCUE ???…. ha…ha…ha,